6. sep. 2009

- FØLER MEG HJEMME I FRIKIRKA


Jorann Evensen er vårt aller nyeste medlem i Øksnes Frikirke. Her kan du lese hva som gjorde at hun tok steget inn i menigheten (etter å ha vært nokså fast møtegjenger noen år), og hva det betyr for henne å være en kristen:

" For litt over et halvt år siden ringte jeg John (Johansen) en lørdags ettermiddag, og spurte ”Hva må jeg gjøre for å bli medlem i frikirken?”. Det var ikke mye annet jeg måtte gjøre enn å stille opp på møtet dagen etter, så han fikk presentert det nye medlemmet for menigheten. Og jeg ble tatt meget godt imot!:)
Jeg har vokst opp i statskirken, men jeg tror jeg har vært på minst like mange gudstjenester i frikirken som i statskirken. Da jeg var konfirmant var jeg så heldig å få ta undervisning i frikirken i tilegg til den i statskirka, selv om jeg ikke var medlem. I 2008 meldte jeg meg ut av statskirken. Jeg var da i ca ett år ”ikke kristen på papiret”, og hørte liksom ikke til noen steder. Men jeg fortsatte å gå i frikirken. Og det har forresten ingenting å si om det står skrevet noen plass at man er kristen eller ikke. Alt man trenger er selv å vite at man har Jesus i hjertet. I frikirken har jeg alltid følt meg velkommen! Jeg har alltid følt at noen setter pris på meg der, og er glad for at akkurat Jeg kommer på møtene. Og jeg følte vel egentlig bare at Der hører jeg hjemme, og meldte meg inn.

Men å være medlem i en menighet, og det å være kristen er nødvendigvis ikke helt det samme. Det viktigste av alt, er å være frelst: For meg er det en stor trygghet i hverdagen å ha Jesus som herre. Å ha en som man kan komme til med den største glede og tyngste sorg, er utrolig godt! Det er også en utrolig god følelse å vite at man blir tilgitt for de mange synder vi begår hver eneste dag. Et bibelvers jeg pleier å be er ”Tilgi meg hver synd jeg ikke vet om” Salme 19.13, for dem er det nok mange av.
For ca en måned siden flytta jeg til Trondheim. Her går jeg 2.året videregående på KVT (Kristen videregående Trondheim), og stortrives! Å starte skoledagen med å høre morgenandakt sammen med hele klassen, er utrulig deilig. Jeg har også vært på leir og ungdomsmøter med frikirka her. Det er masse flotte engasjerte mennesker i menigheten, som jeg ser fram til å bli bedre kjent med.

Tilslutt vil jeg bare dele et lite bibelvers:
”For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil og dere fremtid og håp” Jer 29.11
Gud gir aldri opp troen på deg. Om alle rundt deg mister troa på deg, så er det en som aldri gjør d! Han vil oss alle det beste. Han elsker oss tross alt så høyt at han var villig til å gi sin egen sønn for at vi skulle bli fri fra syndene våre. Det er noe å takke for! "

Jorann Evensen

Ingen kommentarer: