28. apr. 2010

ÅRETS KONFIRMANTER


I år hadde vi i utgangspunktet bare én konfirmant. Men Miriam Merethe Bekken fikk med seg to av sine veninner, og så var de plutselig tre som ville konfirmere seg hos oss. Det er ansvarlig eldste i Øksnes Frikirke, John Johansen, som har hatt hovedansvaret for undervisningen. I frikirka praktiseres det fremdeles god, gammeldags "overhøring", det vil si at konfirmantene skal svare på en del spørsmål under gudstjenesten. Litt skummelt, synes jentene, men egentlig ikke så vanskelig siden de har fått utdelt spørsmålene flere måneder i forkant. Det er heller ikke så veldig mange spørsmål de skal svare på.
Hvordan har det vært å være konfirmant i Frikirka?
- Jeg synes det er flott, sier Kristel Mari Kleveland.
- Helt greit, legger Molly-Melissa Eilertsen Sakslund til. Og Miriam er enig i at det har vært bra. Særlig fordi hun har fått sine to gode venner med seg.
- Så synes jeg vi har lært veldig mye, undervisningen har vært god, tilføyer hun.
Det er ikke alle niendeklassinger som konfirmerer seg. Hvorfor valgte dere tre å gjøre det?
- Fordi jeg tror, men har lyst å bli bedre kjent med troen, kommer det ganske kjapt fra Miriam.
- Det er fordi jeg tror på Gud og Jesus, sier Kristel.
- Jeg konfirmerer meg rett og slett fordi jeg hadde lyst, sier Molly.
Konfirmasjonssøndagen er den 20. juni, og det blir ganske sikkert en ordentlig festdag! Vi ønsker de tre jentene lykke til med innspurten på konfirmasjonstia.

1 kommentar:

Anonym sa...

En flott gjeng! Lykke til!